Menneske

Krav: De fleste mennesker ligner mennesker derfor ingen specielle krav.

 

Generelt for mennesker

Mennesker er den mest udbredte race i Varga og samtidigt den race hvor medlemmerne er mest forskellige fra hinanden i forhold til udseende, vaner, synpunkter, motivation samt talenter og evner.

Menneskelige bebyggelser findes i næsten et hvert område af verdenen, uanset terræn eller klima. Fra de største byer til de mest barske ødemarker har menneskene spredt og tilpasset sig.

Størstedelen af menneskene i landet Varga er Estarion-troende, men andre guder tilbedes også. I de fleste lidt større byer har man et lille kloster, der fungere som bibliotek, hospital og skole (skole er kun for de riges børn). I mindre er der måske kun en enkelt munk (broder), nonne (søster) eller præst (fader), som tager sig af mange forskellige ting.

Mennesker har næsten alle sammen en forkærlighed for penge og magt. Hvis der skal nævnes en svaghed ved mennesker, er det deres svaghed for korruption. Selvom de fleste er i stand til at udfører fantastiske bedrifter og noble handlinger, så er de ligeså tilbøjelige til grådighed og ondskab ved løfter om rigdom eller magt.

Mennesker har mange professioner, nogle er simple bønder, andre mægtige krigere eller tyve. De fleste mennesker er det samme som deres forældre var, altså smeden Torkild´s far var også smed, det samme var hans far. Men nogle gange sker det at en anden profession vælges. Måske dør forældrene. Ofte bliver mennesker uden forældre, taget sig af andre i familien, bedsteforældre eller onkler og tanter, men dem der ikke er så heldige at have anden familie bliver ofte tyve eller skjalde. Det hænder også at nogle bliver eventyrlystne og drager af sted som lykkejægere – lejesvende, vandrende i søgen efter en mester indenfor et fag (kamp, magi eller noget helt andet).

I Arnstad er menneskene også den mest talrige race blandt befolkningen og det er også dem, der har kontrollen over selve byen samt dens kro og værksteder.

 

Eksempler:

Der er ingen grænser for hvad du kan spille som menneske, men her er en række eksempler på de mennesker man kan møde i Arnstad:

 

· Bønder og håndværkere

Bønder og håndværkere er de usete helte i Arnstad. Det er dem, der sørger for at alt fungere som det skal og at der er mad nok til alle i byens kro.

Bønderne bor sjældent i selve Arnstad, men der er flere jordlodder i byens omegn, der siges at give god høst næsten hvert år. Men at være bonde i Arnstad er ingen leg da mange mystiske omstændigheder, farlige væsner og mange konflikter mere end en gang har fordrevet en bondefamilie fra hus og hjem.

Håndværkere finder også ofte arbejde i Arnstad, der med jævne mellemrum har brug for genopbyggelse af bygninger og forsvarsværker samt reparation af rustninger og våben.

 

· Handelsfolk og rejsende

Handel er rygraden i Varga og strømmen af handelsfolk er det der holder provinserne i live.

Mange handelsfolk ruller igennem Arnstad, de fleste læsser af i kroen og forsvinder så hurtigt som de er kommet, uset af de fleste almindelige borgere, mens andre bliver hængende i håbet om at sælge deres varer til en god pris.

Der er mange penge at tjene som handlende, men det nye handelslaug sørger for at holde et vågent øje med handlende, som ikke betaler den nødvendige skat.

 

· Eventyrer og lejesoldater

Arnstads nok mest talrige befolkningsgruppe er de gennemrejsende lykkejægere, der med våben i hånd søger eventyr og rigdomme i landets udkanter hvor civilisationen og det vilde mødes.

Der er lige så mange grunde til at disse folk kommer til som der er myrer i en myretue. Nogen er på flugt fra deres fortid, mens andre finder et stilestående liv i marken ubeskriveligt kedeligt.

De faste beboere har skiftende meninger om disse folk, der til dagligt ofte skaber problemer, men når situationen kræver det kan være forskellen imellem sejr og total udslettelse.

 

· Vismænd og lærde

Arnstad er et sted fyldt med magi, mystik og begravet viden. Mangen lærd, som har ønsket indsigt i de enorme kræfter, der omgiver os, har fundet vej til Arnstad for at opnå viden og kraft samt tjene en skilling på deres evner og viden.

Alt fra alkymister og healere til troldmænd og videnskabsfolk begår sig i Arnstad og det er næsten altid muligt at finde det man søger blandt disse, hvad end det er viden eller komponenter til et mystisk ritual.

 

· Jatangarden

Byen og kroen er underlagt Jatangarden, der forsøger at opretholde ro og orden inden for fredszonen, samt begrænser antallet af farer, der kunne udgøre en trussel imod befolkningen i Arnstad og omegn.

Garden er grundpillen i Arnstads forsvar, men må ofte imod udefrakommende fjender ty til hjælp fra kirken og de mange lejesoldater, der bor i området.

Det er ingen hemmelighed at der, de sidste 2 år siden Kong Eheds uventede tilbagevenden, har hersket ufred imellem Eheds støtter og dem der anser hans søn Kong Ferdinan V for den ærligt kronede konge. Dette har resulteret i en borgerkrig der i øjeblikket truer med at splitte landet i to.

Arnstad forholdsvist undgået at ende som slagmark, men den lokale garde har mere end en gang skiftet tilhørsforhold alt efter hvilken officer, der bestemmer.

Uanset hvilken konge garden er loyal over for så er soldaternes mod aldrig draget i tvivl, uanset om det er militssoldater, der til dagligt er almindelige bysbørn eller om det er kamphærdede veteraner dedikeret til soldaterlivet på fuldtid.

 

· Estarion-kirken

Estarionkirken er Arnstads religiøse grundpille og selv i de perioder hvor Ferdinans loyalister står stærkest er der i provinserne stadig samarbejde imellem Estarionkirken, der støtter Kong Ehed, og militæret, som støtter Kong Ferdinan.

Kirken styres af præster, men har også flere steder sine egne tropper bestående af enkelte tempelriddere, heksejægere og paladiner, der fungerer som troens lys i de mørkeste stunder.

 

· Kultister og onde folk

Langt fra alle mennesker i Arnstad er gode eller lovlydige, og i de mørke skove omkring Arnstad påkaldes mørke kræfter til selviske formål.

Tilbederne af en af de første guder, den mægtige og frygtelige Tation, er mange i Varga og i Arnstad.
Alt fra tyven og snigmorderen til kultister og nekromantikeren kender hemmelige bønner, som de håber Den Sorte Flammes Herre hører.

Tations kultister er de mest talrige blandt Arnstads onde folk, og dem med den største magt, for Herren har altid været generøs med magt til sine trofaste undersåtter…for en pris.

 

Ønsker du at vide mere om menneske-racen, dens historie eller hvad du kan spille så er du velkommen til at skrive til en af arrangørerne eller tage kontakt til en spilleder på en af vores spilaftner.